måndag 20 februari 2012

Semlor av Maräng

Fettisdagen 2012
Som den icke traditionella semelfantasten jag är, så har jag gjort ytterligare ett alternativ. Tidigare har jag gjort Tiramisusemlor & Chokladsemlor....ja "för allan del" jag har gjort de klassiska oxå.

Men nu har jag hittat hem bland semlorna....
Märängsemlor!
Hallelaleja, nu kan fettisdagen komma jag är beredd!


Recept:
4 äggvitor
4 dl strösocker
lite pastafärg eller hushållsfärg

Gör så här:
Vispa äggvitorna till ett skum, tillsätt sockret lite i taget och vispa tills du kan vända bunken uppåner eller tills det blir toppar i märängen. Ta undan lite vitmaräng som ska användar till grädde. Färga resterande märäng så de får lite bullfärg. Spritsa först en rund boll, sen "grädden" och tillsist locket.
Grädda i ugnen i 125 grader ca 30 minuter.

//V

12 kommentarer:

Katarina sa...

Du är verkligen kreativ :)

Anna-Maria sa...

Oh, så fina. Och vilken kul idé. Inspiration!

Veropenn sa...

@Hovkonditorn
Tack, maräng är kul!
@Anna-Maria
Tack snälla!
//V

Vardaxlyx sa...

UNDERBART fina =)
Kram

Sweet Passion sa...

åh va häftigt.gillar inte semlor så detta var ett härligt alternativt

Veropenn sa...

@vardaxlyx
tack!
@Smulansbakblogg
tack, ja alternativet är inte dumt alls ha ha. grädden var slut på macken o jag orkade inte åka till ett ställe till o då kom jag på att jag skulle göra marängsemlor istället:-)

Linda sa...

Guuud, vad kul o fina de är!!

Veropenn sa...

@Linda
ha ha ja det blev ju ett annorlunda alternativ iallfall. de blev uppskattade och då är jag nöjd *fniss*. Tack!
//V

Helena sa...

Vilken jättesmart idé, det har jag aldrig sett innan! De ser superfina ut, och vad kul att kunna lägga dem i en glasburk sådär, det kan man ju inte direkt med vanliga semlor. ;-)

Veropenn sa...

@Helena
Tack, nä det hade blivit kletigt med vanliga semlor i glasburk:) Ja idén uppstod som sagt när grädden var slut på macken....så det blev inga vanliga semlor på fettisdagen. Men jag har ju bjudit på det innan....
//V

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Gud så söta:) Vilken kul idé!

Veropenn sa...

@Ann-Sofie Matsafari
Tack snälla!
//V