onsdag 1 februari 2012

Chokladmakroner med chokladfudge

Ahhhh denna fyllning och makroner, kan bara säga att det är en löjligt god kombination. Har tidigare gjort denna fyllning till Whoopies och där passar den oxå hur bra som helst, förmodligen passar den till det mesta. Eftersom jag bjudit bort Makronerna jag tidigare bakat, så beslöt jag i samråd med mig själv, att dessa får stanna här hemma.

Chokladmakroner med Chokladfudge

Recept:
1 3/4 dl mald sötmandel (jag använde färdigt mandelmjöl)
2 1/2 dl florsocker
2 msk kakao
2 stora äggvitor
1/2 dl strösocker

Gör så här:
Sikta mandelmjölet och mät upp önskad mängd.
Lägg mandelmjölet, kakao och florsockret i matberedaren och kör 15 sekunder.
Täck 2 ugnsplåtar med bakplåtspapper.
Vispa äggvitorna hårt i en bunke tills det blir mjuka toppar i den. Tillsätt sockret lite i taget och fortsätt vispa tills det blir en blank och tjock marängsmet. Sikta och vänd ner 1/3 av mandelblandningen i taget i marängsmeten. När alla torra ingredienser blandats ner fortsätter du att dela och vika blandningen tills marängsmeten är tjock och blank med lite seg konsistens.
Häll marängsmeten i en sprits med 1 cm stort munstycke. Spritsa sen ut 32 st cirklar. Knacka bakplåtarna mot underlaget så ev luftbubblor försvinner. Strö på ev strössel. Låt stå i rumstemperatur i 30 min eller tills en hinna bildats och du inte får ngn smet på fingrarna när du pillar på den.


Värm ugnen till 150 grader.
Grädda i 10-15 minuter. Låt svalna i 10 minuter.
Lossa försiktigt Makronerna från plåten och låt svalna helt.

Gör fyllningen som du hittar receptet på här.
Spritsa eller lägg på fyllningen på underdelen och montera ihop med överdelen.

//V




7 kommentarer:

Vardaxlyx sa...

Ser ju farligt god och fin ut ;-)
Önskar dig en trevlig onsdag!

Katarina sa...

Mycket fina!

Veropenn sa...

@vardaxlyx
jag äter ju vanligtvis inte i samma takt som jag bakar...men de här vill jag nog äta lite mer på ha ha. trevlig kväll!
@hovkonditorn
tack snälla!
//V

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Först och främst måste jag TACKA för fina kommentarer nu när jag varit lite avlägsen och inte har skrivit så jättemycket i min egen eller andras bloggar! Jag blir SÅ glad när jag ser att du och andra kommer tillbaka till mig trots att jag inte orkar och hinner lika mycket som annars <3 Sedan måste jag säga att det här låter helt sagolikt gott; vilken underbar kombination för en chokladälskare som jag! Snygga blev de minsann också; makroner är ju inte världens enklaste bakverk precis!

Veropenn sa...

@Alexandra
tack själv, blir jätteglad för dina besök o kommentarer oxå. Blogga du i den takt du orkar,det har ju varit lite mkt runt dig nu. ja du, lika stora nostalgiker och chokladälskare båda två tror jag. satte i mig 2 st till efterrätt ikväll så nu får det vara bra....tills imorrn iallafall.
//v

Jennys Matblogg sa...

Jättefina chokladmakroner :)
Ser jättegoda ut.

Veropenn sa...

@Jenny
Tack, ja det var en bra kombination:-)
//V