måndag 30 januari 2012

Muffins med mördeg

Bärmuffins med mördeg
Jo nu var det dags att betala av för äggen igen, så det fick bli lite muffins till moster. Gjorde 2 storlekar Mini & små. Detta recept är från ett riktigt gammalt urklipp i nån tidning. De sitter i början av min första receptsamling om man bortser från gamla bakböcker.

Recept:
ca 10 stora eller 12 små & 12 mini

Mördeg:
30 gram smör
1 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1/2 tsk vaniljsocker

Smet:
125 g smör
2 ägg
1 3/4 strösocker
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 1/4 dl mjölk

lite hallon & vitchoklad

Gör så här:
Hacka snabbt ihop ingredienserna till mördegen. Ställ den kallt.

Smält smöret. Vispa ägg och socker vitt och poröst. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker. Vänd ner i smeten. Tillsätt slutligen smör och mjölk och vänd runt igen tills det blir en slät smet.

Lägg lite smet i botten på varje muffins, lägg i bär och den vita chokladen. Fyll på med mer smet (2/3 av formen), smula över mördeg.
Grädda i mitten av ugnen i 200 grader 20-25 min om du gör de stora, ca 15 min för de små och 10 min för ministorleken.

//V



6 kommentarer:

Katarina sa...

De ser så goda ut och gott med mördeg på toppen!

Veropenn sa...

@hovkonditorn
ja det blir lite annat än bara muffins. Goda som de är eller med lite glass till...:-)
//V

vardaxlyx sa...

Åhh detta lät ju spännande! Hmm duktiga du är och väldigt inspirerande!
Kramkram

Veropenn sa...

@vardaxlyx
tack, men jag följde bara ett gammalt recept:-)
//V

Anna-Maria sa...

Dom här ska jag prova till helgen. Verkar så goda och annorlunda.

Veropenn sa...

@Anna-Maria
ja det tycker jag du ska göra:-)
//V