onsdag 14 december 2011

Cocosbollar ala Mor

Cocosbollar ala Mor

Barndom, nu snackar vi barndom. Varje jul gjorde mamma de här cocosbollarna....såååå goda! Efter år av uppehåll så gjorde hon dem lagom till förra julen. Ni kan tro att hon fick många kompisar på mitt jobb, det var där vi provsmakade dem. Men nu är jag en stor flicka och kan själv....jaaaa jag kunde själv. De smakar som mammas men ser inte riktigt ut som mammas!! Den lilla detaljen ska jag dock justera till nästagång. Har ni inget att göra - gör dem för utan de här blir det ingen jul!

Recept:
4,5 dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1,5 dl kallt vatten
1,5 msk gelatinpulver
1,5 dl kokhett vatten

Till garnering:
1 dl cocos
1 msk kakao eller oboj


Gör så här:
Lös upp gelatinpulvret i det kokheta vattnet. Blanda sen ihop alla ingredienser och vispa i 30 min.
På en plåt med höga kanter och bakplåtspapper strös lite av cocosblandingen ut. Stjälp upp "skummet",stryk den lite jämn på med lite mer av cocosblandningen. Ställ svalt för stelning. Vänta.....Dela i rutor och doppa sidor i cocosblandningen! Dags att äta!
//V



5 kommentarer:

Ida sa...

Mums, förstår att de är populära!

Katarina sa...

Mums, och så fina de är!

Veropenn sa...

@Ida
ja helt rätt de försvinner snabbt:-)
@Hovkonditorn
Tack,du får nog prova dessa!
//V

Vardaxlyx sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på hihi!
Kramkram

Veropenn sa...

@vardagslyx
tack!
//V