tisdag 12 april 2011

Falsk Potatiskaka

Falsk Potatiskaka
(även kallad Falsk potatisbakelse)

Recept:
c:a 20 bitar

Till kakan:
4 ägg
4,5 dl strösocker
2,5 dl mjölk
200 gram smält margarin
6 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker

Smörkräm:
200 gram rumsvarmt smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4 dl kall marsankräm

Garnering:
200-250 gram mandelmassa
kakao

Gör så här:
1: Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
2: Tillsätt det smälta margarinet och mjölken. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör ner det i smeten.
3: Häll smeten i en smord långpanna (ca 20x30 cm). Grädda i ca 15-20 min. Låt kallna.
4: Smörkräm: Rör ihop smör, florsocker och vaniljsocker till en kräm.
5: Blanda till kall marsankräm och blanda den med smörkrämen. Bred krämen på den kalla kakan.
6: Riv mandelsmassan grovt över kakan. Sikta över kakao. Skär i rutor.

2 kommentarer:

Carina sa...

Om det är samma potatiskaka som jag brukar göra så vet jag vad det är, supergod! Med riven mandelmassa och vaniljcreme!
Markströms potatiskaka heter den här hemma :)

Veropenn sa...

@Carina
jo det stämmer, det är nog samma. Hade ju varit snyggare att spritsa på smörkrämen....men jag skyller på rådande tidsbrist den dagen. Får skärpa mig helt enkelt:-)